• DEZBATERI

    Sesizare privind încălcarea prevederilor Codului Deontologic al Arheologilor din România

    Către: -MINISTERUL CULTURII ȘI IDENTITĂȚII NAȚIONALE
       -DIRECȚIA PATRIMONIU CULTURAL
        -COMISIA NAȚIONALĂ DE ARHEOLOGIE
    În atenția:            membrilor Comisiei Naționale de Arheologie

    Spre știință:        domnului dr. Emlian Gamureac – director al Direcției Patrimoniu Cultural, secretar al Comisei Naționale de Arheologie

  • Prin prezenta vă sesizăm cu privire la încălcarea prevederilor Codului Deontologic al Arheologilor din România de către dr. Ernest Oberländer-Târnoveanu, arheolog atestat în Registrul Arheologilor din România. Recentele sale declarații publice din data de 10.11.2017 (https://www.agerpres.ro/cultura/2017/11/10/romascanu-despre-cautatorii-de-comori-cudetectorul-de-metale-permisiunea-controlata-este-preferabila-interdictiei-17-16-24), dar și activitatea întreprinsă în calitate de manager privitor la achiziționarea de către Muzeul Național de Istorie a României a unor bunuri de patrimoniu arheologice și numismatice descoperite prin utilizarea detectorului de metale aduc gravă atingere statutului și deontologiei profesiunii de arheolog, prin încălcarea explicită a art. I, paragrafele 2, 6, 7, 9 din Codul Deontologic al Arheologilor din România, adoptat de Comisia Națională de Arheologie în data de 24.05.2000 și aprobat prin Ordinul Ministrului Culturii nr. 2071/2000.
  • MUZEU, EXPOZIȚII, OBIECTE

    Detector

    Sorin Oanţă-Marghitu

    Noaptea îşi terminase tura de câteva grade. Detector se plimba duminical prin pădure bucuros că era cald şi în jur de 09:25. Ghidonul mare şi negru îi îmbunătăţea coeficientul ridicat cu dificultate. Noaptea îşi terminase tura de câteva grade în timp ce emoţia spăla de zor somnul pe dinţi şi păşea în ocolul silvic îmbuibat cu trecut şi frunzuliţă verde. Îşi purta copilăria, amintirea şi diagrama prin oceanul de foioase din ale cărui adâncuri se extrag ca din scoică perlele numismaticii

    De ceva vreme, timpul fusese simplicat pe aceste meleaguri la monotonia unui singur anotimp. Era un anotimp bun pentru exploatarea zăcământului, tulburat uneori de pauze îngheţate ca un salariu acoperit de zăpadă.

  • DEZBATERI

    Instrucţiuni pentru definiţie şi semnalmente

    Sorin Oanţă-Marghitu

    Revolta trebuie să dea o definiţie simplă a culturnii de stat. Ce este culturna de stat? Culturna de stat este încrucişarea dintre preşedintele de CAP, capitalistul fără afaceri şi pretenţia obraznică de a fi considerat un clasic în viaţă.
    Revolta trebuie să ofere şi semnalmentele rasei obţinute. Cum recunoaştem culturna de stat? Simplu. Culturna de stat este anticomunistă – capitalistă – pro-europeană pentru că asta se cere după Cântarea României. Dovada? Culturna de stat fredonează noile şlagăre în stilul festivalului, faza pe judeţ. Dovada? Culturna de stat vopseşte totul în albastru-maniacal, aşa cum băncuţele parcurilor de odinioară erau obsedate de tricolor.

  • DEZBATERI

    Câteva observații critice cu privire la atitudinea managerului general al Muzeului Național de Istorie a României față de arheologi, patrimoniu și politică

    Radu-Alexandru Dragoman
    (Institutul de Arheologie „Vasile Pârvan” al Academiei Române, București)

    Rândurile de față sunt un scurt comentariu la adresa declarațiilor făcute în spațiul public de către domnul Ernest Oberländer-Târnoveanu, managerul general al Muzeului Național de Istorie a României (București), cu privire la reacția critică a unor specialiști din instituția pe care o conduce față de politica domniei sale de achiziționare a obiectelor de patrimoniu descoperite de către non-specialiști cu ajutorul detectoarelor de metale, precum și față de încurajarea acestei din urmă practici prin acordarea de recompense financiare deloc modeste.
  • TRECUTUL RECENT/CONTEMPORAN

    Archaeological report on the exhumation of the Greek Catholic bishop Vasile Aftenie (1899-1950), Bellu Catholic Cemetery, Bucharest

    Radu-Alexandru Dragoman, Alexandra Ion, Sorin Oanță-Marghitu, Nona Palincaș, Andrei Soficaru, Tiberiu Vasilescu

  • Introduction, the context of the grave and the excavation approach adopted

  • At the start of May 2010, the Greek Catholic Vicariate in Bucharest asked the Vasile Pârvan Institute of Archaeology and the Francisc Rainer Institute of Anthropology (both in Bucharest) to take part in the exhumation of the Greek Catholic bishop Vasile Aftenie (1899-1950). To this end a team was formed made up of the authors of this article. The resulting archaeological intervention formed part of the efforts of the Greek Catholic Church of Romania to beatify the bishop, who, from a Christian perspective, died a martyr’s death: he was arrested in 1948 by the Securitate (the Romanian secret police under communism), tortured and pressured into renouncing his faith, but did not give in. Following his torture, he died in the Vacarești prison hospital and was buried by the Securitate in Bellu Catholic Cemetery in Bucharest. On 11 May, R.-AL D., S.O.M. and T. V. visited Bcllu Cemetery in order to identify the grave, evaluate the available working space and decide on the most appropriate excavation method to use.
  • ARHEOLOGIE ȘI POLITICĂ

    Confruntări pe frontul culturii în primul sfert al secolului XXI: noi documente

    Sorin Oanţă-Marghitu

    Morală şi Istorie;

    Marea Istorie are întotdeauna de oferit o învăţătură prezentului. Trebuie doar să destupăm urechile înţelepciunii pentru a lăsa să ne lovească în timpane morala utilă ascunsă ondulatoriu în noianul de poveşti. În cartea Sfârşitul sfârşitului Istoriei, premiată de Corporaţia Istoriei Globale, marele istoric Koukou Yama demonstrează cât de nocivă a fost credinţa în dispariţia ideologiilor, împărtăşită în scrierile istoricilor retrograzi. Desigur, astăzi putem spune liniştiţi că Istoria s-a sfârşit. Dar nu trebuie să uităm că, până să ajungem aici, a fost nevoie de o luptă inconfortabilă, de lungă durată, în tranşeele mizere ale Istoriei pentru a implementa Proiectul Nostru.