• MUSEUM, EXHIBITONS, OBJECTS
  • INTERVAL

    Sorin Oanţă-Marghitu

    Angajaţii sunt umbrele din peştera visată de manageri. Din perspectivă platonică, muzeul viitorului va fi prevăzut în continuare cu patru locomotive principale înjugate în pereche. Este atelajul modern care asigură necesarul de furaje pentru toţi angajaţii. Conducerea are dreptul şi obligaţia de a implementa o viziune de viaţă durabilă, strategică, speologică şi feroviară. Vă asigurăm că peştera va fi trasă pe linia muzeului cât mai curând.
    Mai întâi trebuie să formulăm cele două relaţii dialectice care vor structura viitorul muzeu. În primul rând, muzeul va fi compus din două jumătăţi endogame: şedinţa şi depozitul.

  • RECENT/CONTEMPORARY PAST

    Epilog arheologic la jurnalul doctorului Jivago

    Radu-Alexandru Dragoman

    Pasul Prislop, Maramureș, iunie 2014

    Alături de câțiva colegi am ajuns în Maramureș, în Pasul Prislop, pentru a efectua cercetări de suprafață, în cadrul unui proiect privind o arheologie a munților. De aici, de la peste 1400 m altitudine, văile se întind până departe, spre Bucovina și Țara Maramureșului și privirile poposesc, la sud și nord, pe vârfurile Munților Rodnei și Maramureșului.

  • ARCHAEOLOGY AND POLITICS

    Pagini inconfortabile din istoria arheologiei românești: Odessa și Transnistria, 1941-1944

    Radu-Alexandru Dragoman

    În cadrul preocupărilor legate de istoria arheologiei, una dintre temele cele mai relevante și mai intens discutate a fost și continuă să fie cea a instrumentării trecutului îndepărtat de către ideologia nazistă, între anii 1933 și 1945. Cercetări detaliate într-o varietate de arhive au acoperit nu doar Germania, ci și teritoriile anexate sau ocupate de către aceasta atât în estul, cât și în vestul Europei (e.g. A. Leube, M. Hegewisch 2002; J.-P. Legendre et alii 2007; L. Olivier 2012). În schimb, în ciuda faptului că a fost un aliat principal al Germaniei naziste, de aceeași importanță cu Italia fascistă, și nu un satelit minor al Axei (D. Deletant 2010, p. 10), jucând un rol militar major pe Frontul de Est, între 1941 și 1944, România nu a fost obiectul unei atenții similare din partea arheologilor

  • PREHISTORY

    Clay containers in context: the Boian ”Sanctuary” at Căscioarele - Ostrovel, Southern Romania

    Radu-Alexandru Dragoman

    In this text I present a series of unpublished materials from the Boian “sanctuary” in the tell-site of Căscioarele-Ostrovel, southern Romania (c. 4800-4550 BC; Spanţov phase), along already known data. Based on these materials, I have critically analysed the previous interpretations, by shifting the emphasis from the dominant discourses referring to the function of the building (e.g. “sanctuary”, “temple”, “dwelling”), to principles I consider to be central for the understanding of the Eneolithic world – namely those of container, containment, and circulation of substances.

  • RECENT/CONTEMPORARY PAST
  • Objects from Roșia Montană (Romania)

    Radu-Alexandru Dragoman

    During the debates concerning the Roşia Montană case (Romania), representatives of the Roşia Montană Gold Corporation, the media, politicians and even “experts” have understood materiality and, implicitly, the cultural heritage as being something actually collateral with respect to the social, economic and political aspects, considered as truly important. […]. In this paper I undertake to bring forth the objects in Roşia Montană and their stories. I militate to go beyond the heritage issue and study the materiality of Roşia Montană – past and present.

  • ARCHAEOLOGY AND LITERATURE
  • Amintiri materiale: Muzeul inocenței de Orhan Pamuk

    Radu-Alexandru Dragoman

    Ascuns faţă de zonele centrale ale Istanbului, în cartierul Çukurcuma, pe o stradă îngustă purtând același nume, se află un mic muzeu – Muzeul inocenţei. Intrând pe uşa muzeului, vizitatorul va afla că obiectele expuse şi modesta clădire ce le adăposteşte reprezintă vestigiile – arheologice aş spune şi aş sublinia eu – unei poveşti de dragoste încheiate tragic, petrecute în a doua jumătate a anilor 1970 şi prima parte a anilor 1980, între doi tineri, de vârste şi condiţii sociale diferite, pe nume Füsun şi Kemal.